„H.P. Lovecraft OGAR i inne opowiadania” – recenzja

Autor: Marcin Waincetel Redaktor: Motyl

Dodane: 30-10-2015 20:43 ()


Nieopisane zło, plugawe istoty, prastare siedliska... określenia wydobyte z historii H.P. Lovecrafta potrafią rozbudzić szereg zadziwiających wyobrażeń. Tanabe Gou postanowił wyjść im naprzeciw, adaptując część spuścizny mistrza grozy. Wszystko za sprawą komiksu, w którym wprawna ręka Japończyka oddaje ducha klasycznych opowiadań. Przedwieczni doczekali się wspaniałego wyznawcy.

W posłowiu do „Ogara i innych opowiadań” znaleźć można jasną wskazówkę co do intencji, jak i artystycznej wizji zaprezentowanej przez Gou. Mangaka nie ukrywa fascynacji twórczością Samotnika z Providence, namaszaczając go niemal na kapłana prawdawnej, zapomnianej wiedzy. Tematyka dotycząca śmierci, ludzkiego niepokoju i zapomnianych cywilizacji stanowi grunt pod adaptację trzech opowiadań.

Tak też pierwszym akcentem zbioru jest „Świątynia”. Nim jednak dane będzie poznanie tytułowego miejsce kultu, wzrok czytelnika zostanie nakarmiony klaustrofobicznymi przestrzeniami łodzi podwojnej. Miejsca, gdzie niemieccy żołnierze z II wojny światowej dokonają przedziwnego odkrycia – źródła obłędu i paraliżującego strachu. Nie wszyscy są godni, aby ujrzeć siedzibę pradawnej cywilizacji... Pomysłowe osadzenie akcji jest wartością samą w sobie, natomiast Gou potrafił wydobyć z tej dramaturgicznej przestrzeni grę na nieprawdopodobnych emocjach.

Podobnie jak i w kolejnej opowieści, a mianowicie „Ogarze”. Tutaj też zmienił się nieco charakter utworu. Podmorska groza, nastrój izolacji i osaczenia zamieniono na bardziej awanturniczą formułę, jako że bohaterami jest dwójka poszukiwaczy skarbów plądrujących groby, eksplorujących unikalne miejsca. Losy właścicieli przeklętego reliktu są przyczynkiem do całego szeregu niesamowitości, szaleństwa, które zyskuje bardzo materialną formę... Nic wszakże dziwnego, skoro swoją wiedzę czerpią oni z „Necronomiconu”. Wewnętrznie rozbudowane, intrygujące podanie.

Finalną część zbioru stanowi zaś „Zapomniane miasto”. Tytuł sugerujący archeologiczne odkrycie jest jak najbardziej właściwy. To swoiste zwieńczenie mini-antologii, ponieważ celem ekspedycji ponownie okazuje się obszar naznaczony piętnem pradawnych sił. Bardzo umiejętne budowane napięcie, podtrzymywane przez niespodziewane zawieszenia akcji. Momenty puentowane przez całostronicowe, detaliczne kadry. Tak powinno tworzyć się tajemnice. Zwłaszcza, gdy chodzi o mauzoleum nietypowej rasy ciemiężycieli...

Przez „Ogara i inne opowiadania” Tanabe Gou określił się jako artysta, który ukazuje szacunek do literackiego pierwowzoru, dając jednak upust własnej fantazji. Graficzny zapis skonstruowano z dokładnych konturów dla przeklętych miejsc, oszalałych bohaterów oraz elementu fantastyczności, który stanowi o legendzie Lovecrafta. Gou sprawił, że to, co nieopisywalne znalazło doskonałe odzwierciedlenie w komiksie. Diablo znakomite!

 

Tytuł: „H.P. Lovecraft OGAR i inne opowiadania”

  • Scenariusz: Tanabe Gou
  • Rysunek: Tanabe Gou
  • Wydawnictwo: Studio JG
  • Data publikacji: 10/2015
  • Liczba stron: 172
  • Format: 150x210 mm
  • Oprawa: miękka w obwolucie
  • Papier: offset
  • Druk: cz.-b.
  • Wydanie: I
  • Cena: 29,99 zł

Dziękujemy wydawnictwu Studio JG za udostępnienie egzemplarza do recenzji.


comments powered by Disqus