W:GW: Czas Pogardy. Wojny z Nilfgaardem - recenzja

Autor: Sephiroth Rioth Redaktor: Sienio

Dodane: 23-02-2009 09:13 ()


 

Jeden z dwóch większych suplementów - nie 30, jak w przypadku Białych Wilków, a 70 stron. Obszerny i treściwy. Mój nr 2 wśród dodatków.

Co zawiera? Traktuje on o czasach opisanych w sadze, czyli podczas wojny z Nilfgaardem oraz o samym Cesarstwie. Zaczyna się od kalendarium, które obejmuje lata 1261-1265, tak więc jeśli ktoś już nie pamięta wydarzeń z książek, to na pewno po przeczytaniu paru stron, przypomni sobie przynajmniej te najważniejsze fakty. Po kalendarium opisane mamy wojenne widoki, czyli to jak w różnych miejscach kontynentu wygląda świat oraz jakie niebezpieczeństwa czyhają na graczy.

Następnie w dziale „Plony wojny” znajduje się spis powstałych w czasie wojny „organizacji”, a więc: gerylasi, havekarzy, hulajpartie i oczywiście wiewiórki. Do tego podano czytelnikom szereg informacji o Drakenborgu. Kolejne 13 stron przeznaczone jest Nilfgardowi: terytorium, warunki naturalne, klimat, budowle, mieszkańcy i kultura. Jako, że w sadze nie wiele o tym było, większość rzeczy jest zaczerpnięta z innego źródła, a mianowicie wiedzy autora nt. Cesarstwa Rzymskiego. Cały Nilfgaard stylizowany jest na starożytnym Rzymie, tradycyjne stroje to „płócienna tunika i czarna wełniana toga”. Armia składa się z legionów podzielonych na kohorty, żołnierze noszą dzidy, pawęże i krótkie miecze, uczty, wyścigi rydwanów, kolosea... Jednym słowem Rzym zamiast Nilfgaardu - nie wysilili się autorzy dodatku. Za to brnąc dalej docieramy do nowych manewrów we wszystkich rodzajach walki.

Następnie to, co w tym dodatku najlepsze, czyli zasada nagradzania odgrywania postaci za pomocą Punktów Osobowości oraz walory, które za PO można wykupić. I tu też występuje mały problem, bo jeśli używamy mechaniki, to walory takie jak dodatkowy atak i dodatkowy unik strasznie potrafią ją wydłużyć, dla tego odradzam ich stosowania. Wady i zalety, w prawdzie jest ich nie za wiele, urozmaicają tworzenie postaci.

Kolejne strony to coś dla tych, którzy chcieli by dowiedzieć się czegoś nowego o źródłach (tych od magii) i opis jak grać czujnym. Następnie kilka stron poświęconych jest eliksirom, ich wytwarzaniu, przechowywaniu i rodzajom. Po eliksirach znajdują się nowe czary, magiczne przedmioty i modlitwy. Tych ostatnich jest całkiem sporo, co na pewno ucieszy miłośników kapłanów, no i jeśli ktoś zafascynowany Nilfgaardem zechciałby pograć kapłanem Wielkiego Słońca, to znajdzie tu coś dla siebie.

Na koniec mamy przygodę dziejącą się w czasie ataku Nilfgaardu na Cintre. Jest to chyba najlepsza i najciekawsza z przygód znajdujących się w dodatkach i podręczniku głównym W:GW.

Podsumowując: wiele osób znajdzie tu coś dla siebie, a najważniejsze chyba jest to, że dodatek ten opisuje czasy, w których żyli bohaterowie sagi Andrzeja Sapkowskiego. Wg mnie jest to druga obok Białego Wilka 2 pozycja, który każdy fan W:GW powinien posiadać w swojej kolekcji lub przynajmniej znać.

 

Wydawnictwo: MAG

Rok wydania: 2001

Wydanie: 1

Stron: 70

Oprawa: miękka

Wymiary: 21x29cm

ISBN: 83-87968-99-1

 

Zobacz także:

Biały Wilk 1. Wszystko o Driadach - recenzja 

Biały Wilk 2. Tajemnice Novigradu - recenzja

Biały Wilk 3. W Tajnej Służbie Ich Królewskich Mości" - recenzja

 


Komentarze do starszych artykułów tymczasowo niedostępne...